Radom-24.pl :: Portal Radomia i regionu

Drugi przetarg na przedłużenie drogi startowej lotniska w Radomiu ogłoszony

Miasto, Samorząd, Polityka / 2019-03-14 11:34:00, aktualizacja: 2019-03-14 11:42:00

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) ogłosiło po raz drugi przetarg na wydłużenie drogi startowej na lotnisku w Radomiu. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione 31 stycznia br.

Tak ma wyglądać radomskie lotnisko po pierwszym etapie inwestycji

Przypomnijmy - pierwszy przetarg został unieważniony, gdyż zgłosił się jeden wykonawca, który zażądał za wykonanie inwestycji 280 mln zł, czyli o prawie 200 więcej niż przewidziało PPL (88 mln zł).

Ogłoszony ponownie przetarg na wydłużenie drogi startowej na lotnisku Radom-Sadków różni się od pierwszego postępowania kilkoma istotnymi elementami. Przedmiotem zamówienia jest opracowanie projektu wykonawczego wraz z przedmiarem robót i sprawowanie nadzoru autorskiego dla projektu budowlanego z 2018 r., dokonywanie w nim zmian w razie konieczności oraz realizacja robót budowlanych dla inwestycji polegającej na przebudowie i wydłużeniu drogi startowej na lotnisku Radom-Sadków. Z zakresu zamówienia wypadła budowa systemu ILS kat. I. Ponadto oferenci będą mogli zmieniać projekt budowlany z 2018 r., czego nie przewidywały warunki poprzedniego przetargu.

Czas realizacji zamówienia został wydłużony do 448 dni, czyli do 64 tygodni, a więc prace będą trwać o 12 tygodni dłużej niż zakładano w pierwotnej wersji postępowania. PPL zrezygnował też z kryterium dotrzymania terminu wykonania zadania, które w starym przetargu miało 10 proc. wagi. Obecnie wybór oferenta zależeć będzie wyłącznie od zaproponowanej ceny. PPL podniósł również wadium o 500 tys. zł, do kwoty 1,2 mln zł.

Oferty można skłądać do godz. 10:00 29 marca br., kiedy to nastąpi otwarcie kopert.

- Wydaje się, że PPL uwzględnił wiele postulatów zgłoszonych przez oferentów podczas trwania pierwszego przetargu. Wydłużenie czasu robót i umożliwienie wprowadzania zmian do projektu z 2018 r. dadzą potencjalnym wykonawcom więcej swobody. Z kolei rezygnacja z zawarcia w zamówieniu budowy systemu ILS uprości inwestycję - można przeczytać na portalu pasazer.com.

Zdaniem tego portalu, wątpliwości budzi jednak bardzo krótki termin składania ofert - 16 dni nawet w przypadku powtórzonego przetargu może okazać się okresem zbyt wymagającym - napisano.

Nie wiadomo ile PPL chce tym razem przeznaczyć na ten projekt. Poprzednio założył niewiele ponad 88 mln zł. Kwota ta była dla jedynego konsorcjum, które złożyło ofertę, za niska o 200 mln zł, ale jak tłumaczył prezes PPL Mariusz Szpikowski, złożyło ono ofertę na budowę całego pasa (2,5 km), a w przetargu chodziło o dobudowanie 500 m, do istniejących już 2 km.

autor: cir, pasazer.com

Wasze komentarze (21)

@da
2019-03-16 14:06:00

Zgadza się, w różnych miejscach na świecie lotniska są obudowywane slumsami, bo nikt o zdrowych zmysłach i posiadający jakieś inne możliwości nie chce w takich miejscach mieszkać. Za to przejmują takie dzielnice kolejne fale emigrantów zadowolonych z samego faktu, że nie muszą pozostawać w ogarniętymi wojnami krajach Afryki i Bliskiego Wschodu. Warto wiedzieć, że tak właśnie widzą przyszłość Radomia zwolennicy takich rozwiązań. Bardziej cywilizowane rozwiązania polegają na budowie wokół lotnisk dzielnic przemysłowych, baz logistycznych i centrów usługowych, ale u nas się tego nie planuje, bo nie ma gdzie i nie ma komu. Zamiast pokazywać rzymskie przykłady od czapy, warto by popatrzeć na politykę tego samego podmiotu, który fundując 20 000 mieszkańców Radomia ciągłe wycie silników nad głowami, docelowo także w nocy, aby warszawka miała skąd latać, lotnisko Chopina jednak zamierza likwidować, między innymi ze względu na ograniczenia środowiskowe i zakaz lotów nocnych. A co do spalin, to też ne trzeba mieć specjalistycznej wiedzy, żeby widzieć różnicę pomiędzy obciążeniem emisjami jakiegokolwiek miejsca na trasie przelotu z prędkością 900 km/h na wysokości kilkunastu kilometrów, a miejscem, gdzie wykonywane są stałe operacje lotniskowe samolotów wyruszających w setki takich tras. Wystarczy odrobina logiki, ale do tego trzeba by mieć chyba więcej niż trzy szare komórki.

da
2019-03-15 19:05:00

Acha czyli to też był twój komentarz, swoją drogą z kolejną manipulacją, bo nigdzie nie pisałem o zanieczyszczeniach z jednego domku, tylko o co najmniej małym osiedlu. Co do hałasu, to w całej Europie, przy lotniskach jeszcze większych niż to planowane w Radomiu, są gęsto zabudowane osiedla i ludzie jakoś tam żyją. Tak wygląda np. lotnisko dla tanich linii w Rzymie gdzie dosłownie za płotem są wysokie zabudowania: https://i.imgur.com/JwQSWQ2.png

@da
2019-03-15 15:40:00

Ale miałeś przecież argumentować, że lotniska nie generują hałasu. No i gdzie ta merytoryka?

da
2019-03-15 15:18:00

Widzę, że tu trochę się bałagan zrobił z odpowiedziami, bo musiałem chwilę się zastanowić kto komu odpowiada (raz pierwotne zero odpowiedziało nowemu zeru :D). Co do meritum dyskusji to jakoś bardziej wierzę światowej organizacji zdrowia niż ekoterrorystom. A już najbardziej wierzę swoim codziennym obserwacjom na stronie airly gdzie wyraźnie widać, że 3 miasta, które wymieniłem (Opoczno, Tomaszów Maz. i Nowy Sącz) zwykle wypadają gorzej od Radomia. Wyjście w zimę na ulice Radomia i głęboki oddech to raczej słaby dowód i pomiar, bo w zasadzie KAŻDE polskie miasto ma większy lub mniejszy problem ze smogiem. Sam akurat mieszkam w dzielnicy z domkami w Radomiu gdzie mogę zimą biegać i nie czuję dymu, więc idąc twoim tokiem rozumowania w Radomiu nie ma smogu. Widzę też, że odpowiadając (chyba znowu ty) innemu komentującemu wchodzisz w politykę - tu cię zawiodę, bo nie jestem pisowcem, a takie komentarze to już tylko oznaka braku argumentów :D

@0
2019-03-15 13:17:00

To za to opisałeś swój poziom podpisem. Nic dodać, nic ująć, jak na wyborcę Suskiego przystało. A swoją drogą, to czemu nie przedłużacie pasa w kierunku Afryki, tylko Finlandii? Przecież to wbrew światłym założeniom specy od lotnictwa dobrej zmiany:)

0
2019-03-15 11:25:00

@da Wystarczy, że Ty swoim komentarzem udowodniłes swój poziom. Nic dodać nic ująć.

@da
2019-03-15 08:19:00

Oczywiście, że największym problemem z lotniskami jest hałas, spaliny są na dalszym miejscu, choć emisje związane ze startami i grzaniem silników na lotnisku są znacznie większe niż na trasie przelotu. Ale ty pewnie zaraz tu "udowodnisz", że zwykły domek jednorodzinny powoduje większy hałas i emisje. No dalej - popisuj się:)

0
2019-03-15 07:21:00

@da wyśmiewać w internecie można wszystko i wszystkich. Wierzysz WHO? Wierz. Nie raz rekomendowali rozwiazania oglednie mowiac kontrowersyjne. Nie znasz jednak metod badawczych jakimi sporzadzono ten najnowszy raport GP, wiec nie powinieneś ich podważać. Badania badaniami, wystarczy w zimę wyjsc na ulice Radomia i wziąć głęboki oddech. Od razu czuć to czyste powietrze.

da
2019-03-14 22:58:00

@0: Ten "ranking", który linkujesz został już wielokrotnie wyśmiany w Internecie. Kilka miesięcy temu był podobny raport (też PM 2,5, tu link: https://www.focus.pl/uploads/media/default/0001/27/0dbbdfd02984652438011da4fb7e22d9c3346b9f.png ), ale Światowej Organizacji Zdrowia, która raczej lepiej się na tym zna niż Greenpeace i tam wśród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast EU nie ma Radomia (a większość miast na liście jest z Polski), a najwyżej z naszego kraju jest Opoczno (3 miejsce). Wysoko jest też Tomaszów i Nowy Sącz. Wszystkich tych 3 miast... nie ma w rankingu o którym piszesz :D To pokazuje ile jest wart. Co do 5 ton paliwa na 1000 km to proponuję sprawdzić ile to jest kilogramów na 1 km - wychodzi zawrotne 5 kg :D Na koniec dodam, że nie wiem gdzie ty widzisz to że mieszkańcy "cieszą się" z sąsiedztwa lotniska. Dużej części radomian jest to obojętne, a sam Bielan w każdym wywiadzie mówi, że jest zdziwiony jak dużo mieszkańców naszego miasta nie wierzy albo jest nieufna temu pomysłowi.

0
2019-03-14 19:09:00

@do Polecam zapoznanie sie z artykułem https://www.rdc.pl/informacje/mazowieckie-miasta-wysoko-w-smogowym-rankingu-w-europie/. Nawet jesli jest tak jak twierdzisz, to lotnisko będzie tylko gwozdziem do trumny. Taki boeing 737 spala 5 ton paliwa na 1000km, wiec jesli wg ciebie to mało, to Cie nie przekonam. Zamiast poprawiać sytuacje, pogarszamy ja. Napisalem o stanie umyslu, bo nie znam innych przypadków gdzie mieszkańcy miasta, gdzie ma powstac tego typu inwestycja cieszą sie z sasiedztwa lotniska. W Holandii przy próbie przeniesienia ruchu z Schiphol do mniejszego portu jak Radom, ludzie podniesli larum. U nas nic. Jakby kazdy czekał na samolot co 15 min 24/7, jak chce Szpikowski. I zeby Radomianie nie żałowali.

h2o
2019-03-14 19:03:00

Nieprzypadkowo z Łodzi był terminal , na to pseudo lotnisko w Radomiu...

h2o
2019-03-14 19:01:00

Kompleksy to ma ten, kto do mnie pisze, w tak prostacki sposób...

Mmmmm
2019-03-14 18:40:00

Pis a wcześniej po sprzedało Polskę Izraelowi a wy się kłócicie .chory kraj ludzie ocknijcie się 447 zniszczy kraj

Do h2o
2019-03-14 18:00:00

To ty raczej masz problem ze swoim stanem umysłu. Może zastanów się jak długo twoje korzenie są w Radomiu, bo może masz kompleks prowincjonalny.

Paweł
2019-03-14 17:14:00

Czytam wypowiedzi szpecjalistów i zastanawiam się nad ich rozumkami... Kurzymi.

da
2019-03-14 16:58:00

@0: Sam jesteś stanem umysłu powtarzając te brednie o "zanieczyszczonym powietrzu" przez samoloty. Jedno małe osiedle domków ocieplane węglem produkuje o wiele więcej zanieczyszczeń niż takie lotnisko. Po drugie, skąd info o jednym z najgorszych w Europie stanie powietrza? W rankingu WHO Radomia nie ma w pierwszej 50 europejskich miast, a większość jest tam z Polski.

h2o
2019-03-14 16:57:00

Radom i Łódź to podobno stan umysłu. Coś w tym jest.

0
2019-03-14 16:31:00

Radomianie cieszą się z planów budowy lotniska? Biorą pod uwagę jak bardzo będzie ono uciążliwe dla mieszkańców? Pamietajcie Bielan poleci do Brukseli. Szpikowski mieszka koło Warszawy, a Radomianie zostaną z zanieczyszczonym powietrzem (juz teraz mamy jedno z najgorszych w Europie) i hałasem (zapytajcie mieszkańców Krakowa czy Warszawy jak fajnie mieć lotnisko za sasiada. Połowa Radomia dostanie w kość. Kto w dzisiejszych czasach podejmuje decyzje o budowie takiego obiektu tak blisko zabudowań prawie 200tysiecznego miasta? A mieszkańcy zamiast protestować, nie mogą sie doczekać. Radom jest jednak stanem umysłu.

Jan
2019-03-14 14:13:00

Dobrze że prezydent nie dotyka tego bo znowu by zaczeli i nie skończyli. Prezydent zastał Radom zabudowany pozostawi rozgrzebany

Ale jaja
2019-03-14 12:12:00

Prędzej Struzik w Masłowie koło Kielc wybuduje lotnisko .By kaczory z pisu do Afryki na złość Suskiego miały blisko. W Radomiu będzie tylko dla bocianów lądowisko

 1 2 > 

Dodaj komentarz:

3 + 3 * 3 =

Ostatnie artykuły:

copyright © 2011 www.radom24.pl

obsługa techniczna: www.zaginionestudio.pl

Linki sponsorowane

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

ll

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej