Radom-24.pl :: Portal Radomia i regionu

MZDiK podsumował 2018 rok. Czego udało się dokonać?

Miasto, Samorząd, Polityka / 2019-01-05 08:22:00, aktualizacja: 2019-01-05 17:29:00

Nowe nawierzchnie ulic i chodników, kolejne drogi dla rowerów, sygnalizacje świetlne w niebezpiecznych miejscach, rozbudowa oświetlenia ulicznego, zakup nowych autobusów oraz rozpoczęcie dwóch dużych inwestycji: przebudowy alei Wojska Polskiego i budowy odcinka trasy N-S - to najważniejsze wydarzenia drogowo-komunikacyjne roku 2018 - poinformował na swojej stronie internetowej MZDiK w Radomiu, który podsumował minione 12 miesięcy.

Przebudowa alei Wojska Polskiego. Foto: MZDiK

"W ramach tak zwanych czynówek i innych zadań zostały oddane do użytku: cała ulica Czereśniowa na Wośnikach, parking przy ulicy Chrobrego 48 na osiedlu Akademickim, sięgacz ulicy Gospodarczej na Jeżowej Woli, parking obok bloku przy ulicy Maratońskiej 3 na Borkach, całe ulice Klonowica i Redutowa na Zamłyniu oraz jezdnia dojazdowa do bloku przy ulicy Piastowskiej 6 na Michałowie. Ostatnim zadaniem w tym roku była ulica Gołębiowska na Gołębiowie. Możliwość budowy bądź modernizacji ulic gminnych oraz dróg wewnętrznych, dla których gmina miasta Radomia jest zarządcą - przy współudziale finansowym mieszkańców albo innych użytkowników - istnieje od ponad dwudziestu lat.

Radomski Program Drogowy to z kolei utwardzanie dróg gruntowych. Asfalt pojawił się na 39 odcinkach radomskich ulic, między innymi na Bagiennej, Garbarskiej, Iglastej, Józefowskiej, Kończyckiej, Marglowej, Masztowej, Mostowej, Ofiary, Puszczańskiej, Radiowej, Siarczyńskiego, Skórzanej, Wycecha i Ziemowita. Miniony rok był trzecim sezonem funkcjonowania tego programu. Od 2016 roku do tej pory udało się utwardzić łącznie 141 odcinków ulic gruntowych.

Rozpoczęły się także trzy istotne inwestycje, które w znacznym stopniu pozwolą docelowo usprawnić ruch w okolicy. Najważniejszą jest oczywiście przebudowa odcinków tras krajowych nr 9 i 12, to znaczy całej alei Wojska Polskiego, całej ulicy Zwolińskiego, odcinka ulicy Żółkiewskiego i ronda Popiełuszki. Roboty potrwają tam do 2020 roku. W roku 2019 planowany jest natomiast finał budowy śródmiejskiego odcinka trasy N-S, łączącego rondo Mikołajczyka (obok dworca PKS) z ulicami Żeromskiego i Szklaną. Pozwoli to na odciążenie dość zatłoczonej ulicy 25 Czerwca. Dwuletnim zadaniem jest także budowa całej ulicy Małcużyńskiego - jedynej drogi powiatowej w mieście, która była gruntowa.

Bezpieczeństwo poprawiło się na skrzyżowaniu ulic Mireckiego, Szarych Szeregów i Wernera. Powstały dodatkowe pasy ruchu i drogi dla rowerów, zainstalowana została ponadto nowa sygnalizacja świetlna - i to nie tylko na samym skrzyżowaniu, lecz też na dwóch sąsiednich przejściach dla pieszych. A skoro o światłach mowa, to w minionym roku zostały one również zamontowane na pograniczu Michałowa i Brzustówki - u zbiegu ulic Mieszka I, Królowej Jadwigi oraz Brzustowskiej. Przy okazji powstał dodatkowy pas ruchu do skrętu w prawo z ulicy Królowej Jadwigi. W grudniu wzbudzane światła pojawiły się na przejściu dla pieszych na ulicy Kozienickiej, pomiędzy kościołem oraz cmentarzem.

Dla rowerzystów został ułatwiony wyjazd z Borek do drogi wylotowej w stronę Cerekwi i Domaniowa. Powstała dla nich nowa trasa na odcinku od ulicy Maratońskiej aż do ulicy Wapiennej. Piesi mogą korzystać z wyremontowanych chodników przy ulicach Królowej Jadwigi, Piastowskiej, Jasińskiego, Strzeleckiej i Lechickiej. Nowe oświetlenie dróg stanęło przy Józefowskiej, Zbożowej, Czarnej, Stromieckiej, Rolniczej i Komunalnej. Żeby poprawić bezpieczeństwo pieszych, doświetliliśmy ponadto niektóre przejścia - pojawiły się tam dodatkowe lampy emitujące jaśniejsze światło.

Na początku stycznia została oddana do użytku kładka dla pieszych oraz rowerzystów nad ulicą Szarych Szeregów. Połączyła ona północną część Oboziska - gdzie jest kilkadziesiąt posesji i kościół - z pozostałą częścią dzielnicy. Pod koniec marca kierowcy, rowerzyści i piesi zaczęli korzystać z odbudowanego przepustu na ulicy Owalnej (nad rzeką Mleczną). Usprawniło to ruch między Wośnikami a Jeżową Wolą. Tymczasowa kładka z ulicy Owalnej trafiła na ulicę Grzybowską. Przed ostatnim wakacyjnym weekendem został otwarty odbudowany most pomiędzy dzielnicami Firlej i Krzewień. Dotychczasowa przeprawa na ulicy Ofiar Firleja została kompleksowo wyremontowana po uszkodzeniu jej przez wezbraną wodę Mlecznej. W grudniu zakończyły się roboty przy budowie nowej kładki nad ulicą Osiedlową na Ustroniu, między wieżowcami nr 6 i 14 a centrum medycznym - naprzeciw końcówki ulicy Cymerysa-Kwiatkowskiego.

Warto przypomnieć, że radomscy radni w 2018 roku nadali nazwy kilku ulicom. Na Wośnikach (pomiędzy Kielecką a Wośnicką) mamy obecnie ulicę Inwestycyjną, na Jeżowej Woli (w sąsiedztwie Nasypowej i Zielonego Wzgórza) jest ulica Księżycowa, a wewnętrzna droga za Galerią Słoneczną (między Malczewskiego a Chrobrego) została nazwana imieniem Galileusza. Z kolei na Wincentowie ulica Czynu Chłopskiego zmieniła się na... Czynu Chłopskiego, lecz już innego (to w ramach ustawy dekomunizacyjnej). Jeśli jesteśmy przy nazwach ulic, to przypomnijmy, że w 2018 roku pojawiło się w Radomiu prawie 160 nowych tabliczek Systemu Informacji Miejskiej z nazwami ulic, placów oraz rond.

W połowie marca trafił na testy do Radomia nietypowy autobus przegubowy. MAN wyróżniał się nie tylko długością (niemalże 19 metrów), ale również liczbą drzwi - pasażerowie mogli skorzystać z pięciu wejść. Kilka miesięcy później Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji zakupiło ten egzemplarz. Został on oklejony symbolami "Niepodległa" z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. W sierpniu na trasy pięciu linii wyjechało aż 28 fabrycznie nowych autobusów marki Autosan Sancity M12LF, kupionych przez firmę Michalczewski. Mają one klimatyzację, monitoring, duże wyświetlacze i ładowarki USB. To efekt ogłoszonego przez organizatora komunikacji przetargu na obsługę linii.

Miasto otrzymało w 2018 roku dofinansowanie na realizację tak zwanego programu multimodalnego, obejmującego między innymi budowę tras dla rowerów, zakup autobusów elektrycznych, ustawienie nowych wiat przystankowych, tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i biletomatów oraz powstanie parkingu w systemie Park & Ride (czyli Parkuj i Jedź) przy ulicy Kelles-Krauza. Zgodnie z zapowiedziami ten projekt ma być realizowany w roku 2019.

Otwarcie parku na Michałowie po rewitalizacji, bezpłatna komunikacja dla wszystkich, specjalna linia M obsługiwana wyjątkowymi autobusami oraz spotkanie z podróżnikami rowerzystami w Amfiteatrze - to główne atrakcje Dnia bez Samochodu. Wydarzeń nie brakowało także podczas całego Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Władze Radomia ogłosiły wtedy między innymi, iż dotychczasowe bilety jednorazowe staną się biletami godzinnymi. Radni zaakceptowali ten pomysł kilka dni później. Zapowiedziano również utworzenie nowych linii nocnych. Ruszyły one na początku grudnia. Linia N1 połączyła Prędocinek z Józefowem, zaś N2 - Południe z Gołębiowem II. Pomiędzy autobusami obu linii możliwe są przesiadki przy dworcu PKP - o tych samych godzinach mają one tam krótkie postoje. Obchody ETZT 2018 dostrzegło Ministerstwo Infrastruktury, które naszą kampanię uznało za jedną z ciekawszych w Polsce. Prezentację na ten temat przedstawiliśmy w Warszawie, zostaliśmy także tak zwanym Złotym Uczestnikiem."

Zdjęcia wybranych inwestycji i remontów - tutaj.

MZDiK

autor: dm, MZDiK

Wasze komentarze (8)

Gienek
2019-01-07 18:24:00

Taka firma że kierowcy piaskarek podczas mijania wogole nie włączają rozrzutnika tylko po samochodzie sypia.

0
2019-01-06 13:25:00

Czego udało się dokonać? czy Co udało się dokonać?

adam
2019-01-06 11:18:00

na Tytoniowej wlasciciele anglicy tytoniowki zdjecie robia ulicy i ruder brak chodnika ziemia ale wstyd ,rury pekaly od wody okolo 30 razy od ciezarowek z Tytoniowki bo asfalt wylany na piach

korek
2019-01-05 20:59:00

Czy autor tego artykułu ma jakikolwiek obiektywizm? Czy może zwyczajnie skopiował tylko treść samouwielbienia "władzy"? Może warto napisać kilka zdań o zawalonych terminach wielkich projektów, o nieudacznictwie przy remontach i wciąż nierealizowanych projektach z Budżetu Obywatelskiego !!!

gosc
2019-01-05 17:08:00

Dziękujemy CI, o MZDIK, za korki na ul. 25 Czerwca i Zbrowskiego... nigdy ci tego nie zapomniemy - koledzy z Radomia.

Lukassmall
2019-01-05 14:47:00

A ja nie rozumiem remontu chodnika na Lechickiej. Tam nie był aż tak zniszczony chodnik, nawet bym stwierdził że tam był jeden z lepszych chodników w okolicy. Na pewno nie był tak zniszczony jak na Długojowskiej, Ogrodniczej, Odechowskiej czy nawet Dzielnej. W ogóle większość chodników na glinicach wymagała by bardziej remontu niż ten na Lechickiej.

asdasd
2019-01-05 13:36:00

a może by tak na osiedlu XV-lecie zrobić parking dla mieszkańców ponieważ nie ma czasem gdzie postawić samochodu.

as
2019-01-05 09:00:00

A może by tak odświerzyć tylko nawierzchnie , sfrezować i położyć nowy dywanik i poprawić studzienki na radomskich ulicach? Bo ich stan jest tragiczny. Taka ul. Biała np.

Dodaj komentarz:

3 + 3 * 3 =

Ostatnie artykuły:

copyright © 2011 www.radom24.pl

obsługa techniczna: www.zaginionestudio.pl

Linki sponsorowane

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

ll

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej