Na stacji Radom przebudowany zostanie układ torowy oraz perony, które zyskają nowe zadaszenie, ławki i tablice informacyjne. Odnowione zostanie również przejście podziemne łączące plac dworcowy z ulicą Władysława Domagalskiego. Pasażerowie korzystający z przystanków pomiędzy Radomiem i Warszawą zyskają nowe, wyższe, a przez to wygodniejsze perony.
Infrastruktura pasażerska na całej trasie zostanie przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach oraz rowerzystów. Powstaną na nich windy. Ponadto, wybudowany zostanie nowy system sterowania ruchem, co oznacza wymianę wszystkich urządzeń potrzebnych do zarządzania ruchem pociągów, takich jak np. semafory i urządzenia sterujące ich pracą. Inwestycja częściowo objęta jest ochroną konserwatorską (peron przydworcowy), co wynika z wpisu zespołu urbanistyczno-krajobrazowego Radomia do rejestru zabytków.
Zaplanowane prace uzyskały wcześniej zgodę Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Inwestycja realizowana na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych wyniesie ponad 100 mln złotych. Wkrótce rozpoczną się prace, które potrwają 12 miesięcy. Za remont stacji oraz czterokilometrowego odcinka torów odpowiada polsko hiszpańskie konsorcjum firm Pol-Aqua, Dragados, Vias Y Construcciones oraz Electren.
Podpisanie umowy zostało poprzedzone wręczeniem pozwolenia na budowę przez wojewodę mazowieckiego Jacka Kozłowskiego. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności.
- Żadne inne miasto nie znajduje się w tak bliskim sąsiedztwie Warszawy, jak Radom. Paradoksalnie ta niewielka odległość może dzielić. Węzeł w Radomiu jest kluczowy dla sieci komunikacyjnej na południu województwa, a zwłaszcza dla miasta – powiedział wojewoda.
Zatwierdzony przez wojewodę projekt budowlany uwzględnia wszystkie warunki wskazane przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Przewidziano rozwiązania techniczne chroniące środowisko, takie jak: wibroizolacyjne maty tłumiące drgania oraz odpowiednie systemy odwodnienia linii kolejowej i projektowanych odcinków dróg. Odstąpiono od budowy ekranów akustycznych, co było możliwe dzięki zmianie przepisów dotyczących ochrony przed hałasem.
- To pierwszy ważny fragment inwestycji na linii Warszawa-Radom. Za kilka dni wykonawca wejdzie na plac budowy, a zaplanowany grafik prac jest bardzo napięty. W ciągu roku zostanie zmodernizowany cały układ stacji. Na bezpieczeństwo wpłynie odnowienie 38 rozjazdów. Nowy system sterowania ruchem sprawi, że będzie można przyjąć więcej pociągów - wyjaśnił dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Wojciech Folejewski.
Minister infrastruktury Maria Wasiak nie kryła, że bardzo cieszy się z przebudowy stacji Radom. - Cieszę się, że w Radomiu, mieście, które ma dla mnie szczególne znaczenie, rozpoczyna się tak duża i ważna inwestycja. Dla pasażerów oznacza to duży komfort podróży i oczekiwania na pociągi – powiedziała podczas dzisiejszej konferencji prasowej. Minister dodała, że śledziła całą historię pecha związanego z realizacją tego projektu. - To była długo oczekiwana inwestycja. Inne w mieście, takie jak obwodnica południowa i szereg pozostałych wpłyną na jakość Radomia – wyjaśniła.
Projekt będzie realizowany dzięki funduszom unijnym i musi być zrealizowany i rozliczony do końca 2015 roku. - Modernizacja stacji będzie się wiązała z dużym dyskomfortem dla pasażerów. To kolejny argument, który przemawia za tym, że inwestycja musi być wykonana szybko – dodała.
Juan Italo Garcia Pollachi, który reprezentował podczas podpisania umowy firmę Vias Y Construcciones zagwarantował, że wszystkie terminy zostaną dotrzymane, a jakość wykonanych robót będzie bardzo wysoka. - Razem z trzema innymi firmami tworzymy konsorcjum. Nasza firma zajmie się robotami kolejowymi, w których mamy doświadczenie, a pozostałe firmy skupią się na robotach budowlanych – wyjaśnił. Vias Y Construcciones od pięciu lat realizuje inwestycje w Polsce, posiada także doświadczenie zdobyte w Hiszpanii.
W imieniu radomian za realizację długo oczekiwanego projektu podziękował prezydent Radomia Radosław Witkowski. - Pierwszy krok na księżycu był małym krokiem dla człowieka, ale wielkim dla ludzkości. Modernizacja stacji Radom jest pierwszym małym krokiem, ale ogromnym w znaczeniu całej linii nr 8. Cieszę się, że udaje się realizować wielki plan dla Radomia – powiedział i wyraził nadzieje, zatwierdzone dziś terminy są ostateczne.
Umowę na modernizację stacji Radom podpisali: Juan Italo Garcia Pollachi dyrektor polskiego oddziału firmy Vias Y Construcciones, Ireneusz Dudek dyrektor finansowy ds. inwestycji PKP PLK oraz Rafał Połóg Oddziału Centralnego Polskich Linii Kolejowych.
Przedsięwzięcie ma duże znaczenie dla systemu kolejowego w Polsce. Linia kolejowa Warszawa Okęcie – Radom – Kielce jest częścią tzw. magistrali świętokrzyskiej, łączącej te miasta. Stacja w Radomiu to węzeł kolejowy, przez który przebiegają linie komunikujące województwo mazowieckie, łódzkie i lubelskie (linia nr 26 Łuków-Radom oraz nr 22 Tomaszów Mazowiecki-Radom).
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>