W ramach XXVII Radomskich Dni Techniki w czwartek (16 października) przed południem odbyło się otwarte seminarium poświęcone modernizacji linii kolejowej nr 8 Warszawa Okęcie - Radom. Jak się okazało, modernizacja tej linii najprawdopodobniej zakończy się w I lub II kwartale 2020 roku. Jest kilka powodów tego opóźnienia.
- W maju 2014 roku wypowiedzieliśmy umowę z wykonawcą najdłuższego odcinka "ósemki", Czachówek - Radom, którym była firma Mott MacDonald. Wykonawca miał 2,5 roku na modernizację tego odcinka. Jednak nic nie zrobił w tym zakresie. Nie dotrzymywał terminów, nie miał odpowiedniego potencjału kadrowego. Mimo naszych interwencji, musieliśmy zerwać umowę - wyjaśnił Robert Hurkała, dyrektor projektu modernizacji kolejowej "ósemki".
Problemowa stała się również ewidencja działek na odcinku Okęcie-Radom, a co za tym idzie - ich wykup. Ta sytuacja także wpłynęła na opóźnienia prac modernizacyjnych.
- Na tym odcinku musimy wykupić ponad 800 działek. Mamy na ten cel ok. 112 mln zł. Mimo decyzji wojewody mazowieckiego w sprawie lokalizacji tych działek, ich wykup jest czasochłonny. Z każdym właścicielem spotykamy się dwa razy, niektórzy z nich odwołują się od decyzji sprzedaży. Wtedy rozpoczyna się długa droga administracyjna - tłumaczy dyrektor Hurkała.
Jak zapowiedział Robert Hurkała, niebawem będzie ogłoszony nowy przetarg na wykonanie odcinka Czachówek - Radom. Sprawa jest pilna, ponieważ w kwietniu 2015 roku traci ważność decyzja środowiskowa tego odcinka, która jest niezbędna do rozpoczęcia prac modernizacyjnych. Szacuje się, że po wyłonieniu nowego wykonawcy, zdobyciu wszystkich niezbędnych decyzji, wykonaniu projektu, konkretne prace rozpoczęłyby się w 2018 roku. W tym czasie ruch kolejowy na tym odcinku zostanie wstrzymany na ok. 22 miesiące. Wtedy do Warszawy pociągiem pojedziemy przez Dęblin.
- Nowy wykonawca będzie miał 46 miesięcy na zmodernizowanie odcinka Czachówek - Radom. PKP PLK narzuci mu formułę prac "projektuj i buduj", która nie przewiduje dodatkowych opóźnień. Poczyniliśmy kroki, by przyspieszyć również wznowienie decyzji środowiskowej - mówi Robert Hurkała.
Jak zapewnia dyrektor Hurkała, PKP PLK nie straci dofinansowania unijnego z perspektywy 2007-2013 przeznaczonego na modernizację kolejowej "ósemki". - Umowa będzie aneksowana. Modernizację dokończymy w 2020 roku - wyjaśnił Robert Hurkała.
Pierwszy etap modernizacji linii kolejowej nr 8, czyli Warszawa-Czachówek oraz stacja Radom, nie są zagrożone opóźnieniem. Pod koniec tego roku PKP PLK zamierza podpisać umowy z wykonawcami. Przebudowę stacji w Radomiu wykona konsorcjum firm Pol-Aqua, Dragados, Vias y Construcciones i Electren. Inwestycja będzie kosztowała nieco ponad 99 mln zł, a jej zakończenie planowane jest latem 2015 r. Prace na linii między Warszawą Okęciem, a Czachówkiem wykona Trakcja PRKiI Spółka Akcyjna. Wartość kontraktu to 376 mln zł.
Poseł Marek Suski zapowiedział złożenie pisma do Naczelnej Izby Kontroli w sprawie opóźnień modernizacji kolejowej "ósemki".
Linia kolejowa nr 8 łącząca Warszawę i Radom liczy ok. 100 km. Codziennie pociągami dojeżdża do stolicy do pracy kilkanaście tysięcy radomian. Podróż trwa dość długo, ponad 2 godz. A to wszystko przez zły stan torów. Dodatkowo odcinek Warka-Radom ma tylko jeden tor. To skutecznie wydłuża czas jazdy. Dlatego podjęto decyzję o modernizacji linii kolejowej nr 8. Modernizacja ostatniego odcinka Warka – Radom, wiążąca się, między innymi z budową drugiego toru, planowana jest w perspektywie finansowania UE na lata 2014 – 2020. Po remoncie pociągi maja jechać szybciej tak, by podróż do Warszawy skróciła się o połowę. Koszt tej inwestycji szacuje się na 1,5 mld zł. W 85 procentach dofinansowana jest z funduszy unijnych.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>