Koncepcja budowy I etapu.
Przebieg
Linia łączy dwa największe promienie obsługi, liczące odpowiednio 33 tysiące i 26 tysięcy mieszkańców. Na promieniu północnym znajdują się trzy osiedla o zabudowie intensywnej: XV-lecia, Akademickie i Michałów. Ponadto przy trasie znajdują się największe w mieście zakłady pracy: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny, główny campus Uniwersytetu oraz komenda wojewódzka i miejska Policji. Na promieniu południowym leży największy zespół osiedli – Ustronie wraz Prędocinkiem i rejonem zabudowy intensywnej na Młodzianowie. Ogółem w zasięgu dojścia pieszego do trasy znajdzie się 80 tysięcy – czyli 1/3 – mieszkańców miasta.
Technologia
Sieć miejskiego transportu szynowego powstanie w technologii klasycznego tramwaju normalnotorowego, zasilanego trakcją elektryczną napowietrzną
Przesłanki wyboru:
- najniższy koszt budowy i eksploatacji,
- powszechnie znana, sprawdzona technologia,
- optymalna dostępność w przestrzeni miejskiej,
- minimalna ingerencja w otoczenie urbanistyczne,
- optymalny środek transportu dla miasta wielkości 220 tys. mieszkańców.
Szacunkowe koszty:
Całościowy koszt – 340 mln zł., w tym:
- torowisko z trakcją i podstacjami zasilania – 130 mln zł.,
- towarzysząca przebudowa ulic – 50 mln zł.,
- tabor, 12 szt. – 100 mln zł.,
- zajezdnia – 60 mln zł.
Koszty oszacowano na podstawie ostatnich realizacji w Częstochowie i Olsztynie.
Pierwszy etap, a co dalej?
- Cały System składać się będzie z kolei aglomeracyjnej, wykorzystującej istniejący układ linii kolejowych węzła Radom, oraz z nowoprojektowanej sieci miejskiego transportu szynowego - tłumaczy Sebastian Pawłowski.
Zgodnie z projektem Programu rozwoju transportu szynowego w województwie mazowieckim połączenia kolejowe w obrębie aglomeracji radomskiej zapewnione będą dzięki przebiegowi przez miasto połączeń regionalnych na trasach: Skarżysko-Kamienna–Warka oraz (Dęblin–) Pionki–Radom Krychnowice (–Drzewica). Planowane jest uzupełnienie sieci przystanków kolejowych w mieście i jego obszarze funkcjonalnym wraz z niezbędną korektą układu torowego na rozejściu linii 8 (kier. Warka) i 26 (kier. Dęblin) oraz dobudową drugiego toru na wyjściowym odcinku linii 22 (kier. Tomaszów). W związku z przebiegiem linii średnicowej skrajem śródmieścia kolej aglomeracyjna będzie mieć jedynie wspomagające znaczenie jako środek transportu miejskiego. Po wprowadzeniu oczekiwanych regulacji prawnych możliwe będzie opcjonalne wykorzystanie technologii tramwaju dwusystemowego, korzystającego częściowo z linii kolejowych, częściowo z ulicznej sieci tramwajowej.
- Podstawowe znaczenie dla obsługi komunikacyjnej miasta będzie miała miejska sieć transportu szynowego. Proponowany układ tras miejskich wynika z rozpoznania generatorów ruchu, zgodnie z poniższą tabelą. Trasy połączą największe promienie obsługi, to jest zespoły dzielnic, które można obsłużyć jedną linią – w ten sposób, że jedna linia łączy porównywalnej wielkości promienie położone po przeciwnych stronach śródmieścia. Każda linia przejdzie przez ścisłe centrum miasta (docelowo dwa przebiegi) oraz regionalny węzeł transportu publicznego przy dworcu kolejowym - tłumaczy Sebastian Pawłowski.
Realizacja planowana jest etapowo, zależnie od dostępności źródeł finansowania, w kolejności najpierw połączenia największych przeciwległych porównywalnych wielkościowo promieni obsługi, następnie dowiązaniu do końcówek linii wybranych dzielnic z sąsiednich promieni obsługi, których niezależna obsługa nie jest przewidywana ze względu na zbyt małą wielkość
Etap I: N-SSE
- Józefów-Michałów-centrum-dworzec-Ustronie-Młodzianów-Prędocinek
Etap II: WSW/SSW-NE
- Wośniki-Borki-dworzec - centrum-Gołębiów
Etap III: SSW-E
- Południe-dworzec-Dzierzków-lotnisko Linia Południe-dworzec na odcinku 2 km biegnie korytarzem średnicowej linii kolejowej: opcjonalnie albo z wykorzystaniem torów kolejowych na zasadzie tramwaju dwusystemowego, albo niezależnym (pojedynczym) torem w technologii tramwajowej. W przypadku tramwaju dwusystemowego możliwość wejścia na linię 22 (kier. Tomaszów) i obsługa strefy przemysłowej na Potkanowie. Linia dworzec-Dzierzków-lotnisko opcjonalnie albo stanowi część kolei aglomeracyjnej z wykorzystaniem przedłużonej obecnej bocznicy kolejowej na lotnisko (zgodnie z planami II etapu rozwoju portu lotniczego), albo stanowi linię tramwajową z przebiegiem siecią uliczną, albo jest połączeniem powyższych na zasadzie tramwaju dwusystemowego.
Etap IV: W-SE
- Kozia Góra-Zamłynie-centrum (pl. Kazimierza)?dworzec - Ustronie-Idalin
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>